December 18, 2010

Burppp!!!

kenyang dah..alhamdulillah...menu ptg tadik donut buatan sendirik n mlm lak bubur nasik + sambal ikan bilis + ayam goreng racik2 + air bandung...

resepi : donut 

bahan
500g tpg gandum
50g marjerin
1 paket yis segera (11gram)
1 sudu makan shortening (lemak sayuran)
1 biji telur
2 sudu makan gula halus
2 sudu makan susu tepung / susu pekat manis 
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh esen vanilla (optional)
200ml air suam


cara buat 

- masuk air suam dlm bekas. pastu masukkan yis, marjerin, gula, susu tepung, shortening, dan garam..kacau seketika..biarkan dlm 8-10minit.
- bila yis mula berbuih masukkan sebahagian tepung secara sedikit demi sedikit..masukkan juga telur yg dah dipukul + ngan asen vanilla..(aku boh just nak hilangkan bau telur nih)
-kacau adunan hingga sebati (guna mixer lagi senang)
-pastu masuk baki tepung dan uli hingga menjadi doh yg licin..

pastu korg canai la nak camne bentuk dia ye..last sekali korang goreng ok..korang tau kan???heheheh

korg x pyh tggu sampai dia nak naik kembang bagai sbb kompem dia naik n kembang punya sementara korg panaskan minyak utk menggoreng tu k..api jangan terlampau kuat ok..korang adjust sendirik ye..ok daaaaa..selamat mencuba..tp seyes weh..mmg sdp gile..n kembang x hengat donutnya..korg nak detail pi klik  sini k....

 walopon rupenya burok ye..tp rasanya mabeles ok...



ok bubur nasik lak..
resepi bubur nasik

aku rs korg expert kot bab msk bubur nih kan..sng je kan..tp xpe aku citer sket aku punya msk bubur tadik yer..

beras
air
santan
kiub pati ayam
garam

korg basuh beras mcm biasa...masuk sket air + santan + kiub pati ayam + garam..korg tanak la cam biasa ye..kalo x tau juge aku x tau juge la ye nak kabonya..

sambal ikan bilis

cabai kering
bawang merah+putih
halia
ikan bilis

korang blend laye...tp haku punya aku pkai cabai blend yg mak haku buat siap dah..kekekke..sbb aku mls nak blender sendirik jadinya tiap kali aku balik umh mak aku, aku order le cabai blender..kihkihkih...sng koje kan..

tumis cam besa sampai pch minyak..pehtu boh la asam garam gula semer + ayor sket..
dahtu boh le ikan bilis k..aku ikan bilisnya goreng dulu pehtu baru boh dlm sambal tadik..

ayam goreng racik2

ate dah n ayam goreng kompem semer korg tau kan..korg pi beli ayam..basuh cantik/bersih..pehtu gaul ngan kunyit+garam n goreng ye..dah msk korang siat2 or racik2 le ayam tu..tu je..sng kan..

pehtu nak mkn campur la semer k..

ishh kenyang haih prt..sebu lak rasanya..kihkihkih...ok daaaaaaaa..

op jap..anak teruna aku nih...

makin beso dah..dah nak masuk 8 bln dah 2 -3 ari lagik..





2 comments:

Izz said...

sedap nye donut. naik lapo plak.

CahayaCintaIlahi said...

wahh..doNut2 sukenyeeee
yeay ade resipi lak tu
nak try wat..mintak izin
salin bole hehe ;)

copyright@2012-Aku Seorang MAMA-All Righted Reserved