Showing posts with label Dak Awish. Show all posts
Showing posts with label Dak Awish. Show all posts

March 08, 2011

Mood Datang Kembali...

ok kawan2 mood sudah mari tapiiiii x berapa nak mari jugak sbb belom banyak idea..tapi x pe..kita kayuh pelan2 ye...
x tau le ngapa tapi malas nauzubillah skrg nih nak mengupdate belog...sejak dilanda todak kus2 nih..adoiii semer jadik malas..oh diriku sdg mengidap muntah ngengada dipetang hari...x lalu betoi aku...muntah keluor segala isi perut...kenapa????
Kerana aku mahu menjadi mama sekali lagi!!!insyaallah..mudah2han dipermudahkan semua...
aku dan suami mengharapkan kali ini adalah GEGIRL!!!...sgt teruja ye...wakakakka walopon semuanya bukan dirancang tapi ku panjatkan kesyukuran kerana Allah mengurniakan secepat ini...itu berita terbaik dan rezki pertama yg datang tahun ini...rezeki berganda yg Allah kurnikan lagi kepada aku sekeluarga ialah en. somi dapat smbg study lagi insyaallah...tgh tggu panggilan kemasukan je lagi..Alhamdulillah...

oh ye anak bujang aku udah mau mencecah keusia setahun lagi sebulan..sekejap je masa berlalu..sdg merancang besday party utk dia..mudah2 semer berjalan lancar..
oh banyak sungguh akal dia..sudah pandai minta susu...amik botol n tunjuk ke aku..dah faham beberapa perkataan..bila aku ckp sitdown dia pon cpt2 duduk..bila cakap up dia pon bgn semula..
bila berak dah pandai bgtau..x pon dia terus je g bilik ayor...tp bagus sbb selalu dady yg dia tuju... lg 1 pandai minta bukak tv ye..tepuk2 aku pehtu tunjuk ke tv...byk lagi la..tp nnti lain kali aku citer ye..sbb angin kus2 nak muntah aku dah mai...ok byeeeee

January 19, 2011

Demam..

ishh kemain aku batuk mengekek sekarang..tu la padahnya kalo org jrg sakit/demam segala..aku kemain susah nak kena penyakit melainkan kalo aku ckp ish dah lama x demam kan...bak kata org kerana mulut badan binasa..tu la padahnya..

camtu gak kalo aku laki bini nih..agak2 lama x gdh manja kang...sekali aku ckp ke laki "bang, lama kita x gaduh kan?"sehari 2 pastu kompem gaduh punya...hikhikhik..Jadi pesanan utk korg "berkata baik lah sentiasa" ye...

disebabkan demam aku bercampur batuk dan selsema nih maka berjangkit la ke anak kecik aku..sedeh sgt aku rs..ye la tido x bape nak lena..ate manjang idung sumbat...maka aku juga la tido x lena mlm..jap2 kang anak ek..ek..jap2 g kang ek..ek ..ek lagi...sunggoh berkorban tido aku betoi..pastu manjang juga merengek nya kalo siang..agak2 dpt sejam dia ok kang pastu kang dia merengek le ngengada..manjang nak berdukungnya..mujo aku nih housewife sepenuh ms..jadi x ngape la kan..tp usah koma kata yg housewife a.k.a surirumahtangga nih x de koje ye..haih manjang keje x abisnya...

demam aku nih juga udah berjangkit ke adik aku..sian dia..mkn pon smpai x leh nak rs sedap ke x mknn tu..ishh sadis betoi aku...cuma tinggal yg belom berjangkit ke laki aku je..x ngape xlama lagi kena la tu..hehehhehe...


tgk kemain lagi anak aku kan..dah posing gaye model jerk..

ok korg mau cau dulu..tadaaaaaa...

December 24, 2010

update..

okeyyy anak sedang tido jadi mau update laju2..cerita hari ini x de apa...wakakakka..eh sian kat korg kan kalo x de cerita tapiiiiiiiiii kalo ade cerita pon ada ke org baca cite aku nih???(konpius jap)hehehhe..tp x ngapa la..aku rajin nih lagipon anak tido muleh la cite2 sket kan..pehtu lak nak msk lmbt g..(heheheh mcm msk je kan) tp harus la aku msk kang laki aku nak mkn ape lak kan...sian dia,,"bak kata org nak tambat hati suami haruslah dari perutnya dulu"cis tp kalo msk maggi je tertambat x hati suami ku itu???

ok nak sedapkan tekak korang moh aku tempek resepi dulu ye..kueh ini namanya "Kuih Ketayap versi Buruk"..wakakaka sbb apa buruk sbb aku x pandai nak budjet gulung tu..tp x pe kot..yg nak mkn aku n laki aku je..tapiiiiiiiiiiii laki aku ckp sedap..seyes nih..kalo x sedap kompem laki aku ckp x sdp..(x de istilah amik ati bab2 mkn nih..kalo x sedap dia kabo x sedap ok..)..ni habuan bekfast pagi tadi...



sini resepinya :-

KUEH KETAYAP

Bahan Kulit [batter]

1 cawan tepung gandum
1 cawan air jus pandan
[mesinkan 5 helai daun pandan + 1 cawan air dan tapiskan]
1/2 cawan santan/susu segar
1 biji telur
beberapa titik pewarna hijau
secubit garam

Bahan inti:
150 gm gula merah
3 s/b gula biasa
1/2 cawan air kelapa muda [jika ada]
½ biji kelapa parut muda

Cara:
1. Untuk inti, masukkan semua bahan inti ke dalam periuk.
2. Kemudian masak di atas api yang sederhana dan kacau agar sebati dan melengas. Angkat dan ketepikan.
3. Untuk kulitnya, masukkan semua bahan di dalam mangkuk. Kacau sebati dan tapiskan
4. Panaskan non-stik pan yang telah dilengser dengan sedikit minyak.
5. Tuangkan sesenduk adunan ini dan lenggang-lenggangkan kuali tadi, supaya adunan rata dan nipis.
6. Setelah masak, angkat dan ketepikan.
7. Masukkan inti di tengah-tengahnya.
8. Kemudian lipatkan bahagian kiri dan kanan lalu gulungkan kemas-kemas.
9. Lakukan sehingga selesai dan hidangkan. 

lagi detail korang pi sini ye KUIH KETAYAP (mekasih k liza..mmg sedap)


eh tu resepi jus pandan aku tukar guna air je sbb x de pandan nak dibuat jus..ate mana aku nak cari tengah bandor nih pepagi buta daun pandan..maka amik le alternative lain ..sedap jugak weh..same je rsnya..tp kalo sedp ikut le sebijik resepi tu kan...
erm tu inti dia plak aku hangkut dari umh mak aku semalam...hahha maka segera la semuanya keje aku..yer ar mn nak carik kelapa parut kat sini kan..ritu aku pi kedai nyoya kat umh ni dia kabo kelapa ilek..hahahah jadik aku balik kmpung aku kabo le ke emak aku kan..mak aku yg baik atipon watkan la inti dia siap2...muleh la kalo nak buat 3.4 kali lagi kueh ketayap nih..hahahah so harap korg enjoy dgn resepi nih ye..korg pi la cuba..mn tau kot bertambah kasih sayang laki korg ke korg nnti kan..hehehehe..

oh aku balik kmpung ritu jugak sempat le aku buat sikit "among2" bak kata org jawa...hehhe kiranya cam wat sikit msk2 utk kesyukuran le kan...aku anto ke semejid je pon..msk pulut ngan rendang daging je..dpt le dlm 20 bungkus...erm aku buat nih sempena aku buat kekah anak aku ritu..ms raya korban ritu pak mentua aku buat korban pehtu kami masuk la bahagian utk kekah anak nih..maka dagingnya aku niat nak msk pehtu sedekah kat org je kan..x de nak buat kenduri beso2..daging tu lama dah dlm esbuk tu ha..x termasak2..(yer ar aku mana reti msk bebanyakkan..habuan utk 2 org tu lepas la..ngeeee..so bergotong royong la semalam..alhamdulillah la kan dah lepas..so x de pe yg tertanguhh dah...cam pikul beban je bila niat tp x terbuat2..

p/s- korg kalo berniat apa2 tu jgn le tertangguh2..x baik korg..benda yg baik kn buat cepat2 bila korg dah berkemampuan...hokeyyyyy...


iskkk...udah le..pnjg lebo dah nih...sambung lain kali....:-)
 

December 22, 2010

Malas gile!!

oppss mau ngupdate jap..walopon malas..sikecik sdg tido nyenyak haruslah update secara laju2...hehehhe..tp malas gila nak menaip entry..kenapa??? aku pun x tau le kenapa...kihkihkih..tp x pe la..demi korg yg singgah kat blog nih aku update je la sebaik mungkin apa yg ada dalam kepala otak aku sekarang ye..

kita cerita psl sikecik dulu ok..

sikecik nih dah 8 bulan dah sekarang..alhamdulillah semernya baik..byk perkembangan dia dah..aritu timbang pon berat naik dah..jadik 7.6kg..ok la tu kan..pandai dah bediri sendiri..pehtu trn balik sendirik..pandai jugak dah meniti tepi2 sofa tu ha..tepi2 dinding segala..rsnya nak jalan dah kot kan..cumanya x pandai duduk lagik sendirik..x stabil..kalo duduk tu senget je ampu tangan sebelah...

lg 1 kalo bgn pagi kompem sikecik nih poo poo so yg jadik mgsa adalah mr dady..(bkn mummy malas nak basuh  ye) tp si keci sendirik yg pi cari dady dia soh basuh..kihkihkih..korek2 mata telinga idung semer soh bangun bshkan poo poo dia..tpppppppp kalo tang part mamy main tarik rmbut okeyy...tu yg x leh blah tu..sakit gile...(so akibatnya kn bgn juga la)..

iskhh terasa jap je dah 8 bln..sakit beranak terasa lagi..kihkih..x lm lagi setahun dah..."harap anak mamy membesar dgn baik yer"

  anak teruna aku diusia 8 bln..

ok skrg nih juga rajin beno haih mencuba resepi2 yg ada kat alam maya nih..pehtu dah le cuba resepinya sedap2 jugakan...jom kita tgk menu yg aku pilih beberapa hari lepas ya..

tadaaaaaaaa...

 Apam Mekar "Setaman"

korg cubala..sure jadik..sedap jugak...tp mr dady x berkenan sgt...kihkih tp pepun mmg sedap la...

sini resepi dia ok..
  • 250 gm gula (kurangkan kalau tak nak manis sangat)
  • 2 biji telur
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 200 ml susu segar
  • 300 gm tepung gandum
  • 1 sudu kecil ovallate
  • Pewarna (ikut suka)
  • Acuan kertas (paper cup) secukupnya
cara2 nak buat:
  1. Panaskan kukusan. Sebaik-baiknya, bungkus penutupnya untuk mengelakkan air dari jatuh ke atas bahan kukusan nanti.
  2. Pukul telur bersama gula hingga kembang dan gebu.
  3. Masukkan esen vanilla dan pukul lagi.
  4. Masukkan ovallate dan pukul lagi.
  5. Masukkan tepung dan susu berselang-seli sambil dipukul sehingga gebu.
  6. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian (ikut pewarna yang diinginkan, jika nak guna 3 warna then bahagikan kpd 3 bahagian).
  7. Masukkan pewarna dalam setiap bahagian dan kaupbalikkan hingga warna sekata.
  8. Masukkan setiap bahagian warna kedalam piping bag yang berasingan(atau plastik bersih dan potong sikit bucunya).
  9. Letakkan paper cup ke dalam acuan apam dan picitkan setiap bahagian warna ke dalam paper cup tersebut.
  10. Kukus selama 10 - 15 minit (bergantung kepada saiz paper cup). 
 klik sini utk detail k  APAM MEKAR
ha...aku jugak skrg nih tgh belajar2 nak jadik tkg amik gambo..dulu suka amik gambar dok pkai camera cabuk je..la nih dpt new gadget dah..hoyeeeeeeee..

opsss nnti smbung ye..sikecik dah bgn mau netet...ok tadaaa

December 13, 2010

Wajah Kesayangan

X lama je lagi nak menginjak ke tahun 2011..hurm rs mcm sekejap je masa berlalu..tp kawen rs lama dah la..wakakaka..masuk 4 tahun dah next year..cuma tang pat beranak tu rs mcm sekejap jer..bln 4 lepas bersalin..tgk2 nih dah hujung tahun..lagik 4 bulan si anak kecil mau cecah umur setahun..haishhh rs mcm sakit/perit bersalin x hilang lagi..hurm ni pulak dah muleh tambah lagik...(barangkali dapat gegirl pon ok jugak) opsss jangan percaya ye...mnggunakan penghadang lalulintas yg terbaik punya...kekekke


ni si anak bujang aku..sgt banyak akalnya..dah pandai merangkak..berdiri..meniti tepi2 sofa..ishh tetiba rasa rindu pulak pada dia..mau kejut dia secara laju2 rasanya...opss dia sdg tido skrg nih..tido secara tertungging begini..


sepanjang kehadiran dia jugak lah aku dok kat umah je..hurm diberhentikan keje..kompany dah bankrup!! apakah benar kerajaan sudah tidak mempunyai duit???hurmmmm..apakandaya..itulah lumrah kalo mkn gaji saja..
tp hikmahnya ni ha membesokan anak teruna secara sendirik depan mata..x terlepas walo sedikit pon perkembangannya..tp..bak kata org..x kan mahu berada ditakuk yg sama jer kan???sapa x nak kaya kan??walopon duit tu x bawak ke mati tp kalo x de duit pon x jadik juga...harus memikirkan sesuatu...wink..wink..


ishhh makin rindu jadiknya....suami jadik no 2???kekekke..rsnya ye...apakandaya..hati terjatuh cinta pada si bujang teruna diatas..


ishh x leh jadik nih...mau cium2 dia juga..ok daaaaaaaa...

December 05, 2010

Rumah Bersepah!!!!

Korang tolongggggggggggg la!!!!!!!
ni ha tukang menyepahkan rumah..puluh2 kali kemas gitu jugak jadiknya..






korang layan kan je lah ni ha...apa nak di kata???
x terkata apa2 la jawabnya...

sape kata dok umah x pnt??
x sibuk??x de keje??
 byk masa free???

ingt sng ke jadik SURIRUMHTANGGA??? (nasib umh aku dok x de tangga..kalo x mau lagik letih aku ngemop)
wehh tlg la btul kan statement korg2 semer yer!!
aku ni sebok tau dok umh!!jaga anak..jaga suami..jaga rumah..kemeh umh..masak...basuh baju kain semer tp tlg sidai ade pembantu yer..wakakka..)mekasih lah ye syggggg..

 ingt bila dok umh muleh tido je ke???x wat pape???anak tido aku pon tido sekali yer???hahhha tp kekadang aku jadik gitu la..tu dah maleh tahap gaban jawapannya tp benonya kalo anak tido time tu le nak buat semer keje..laju2 aku buat yer..nak berak mandi masak semer sekali time tu le..maka kalo anak dah jaga tetiba nak terberak jawabnya berak keras le nnti sementara nak tggu bapak dia balik keje...hehehe tp nasib setengahhari je..kalo smpai kepetang kome pk le sendirik...ngeeeee
kalo anak jaga tetiba aku tertido jawabnya sedo2 anak hilang tgk2 dah dlm bilik ayor...cepuk2 tepuk lantai main ayor..

jadik korg2 semer usah le kata dok jadi surirumah tu sng ye...rushing tahab gaban kalo x reti nak adjust masa..sesuaikan diri...mcm aku le..anak baru 1...tp sebok ngalah anak 10..wakakaka...tabik kat korg2 yg jadi surirumah hokey...beso pahalanya..
tp yg x jadik surirumah jgn kecik ati yer..korg yg bekerja bantu suami lagik beso pahalanya...tambah2 lagi korg keje bantu suami pehtu dpt pgg duit sendirik...huwarrrrrrrrrrrghhhh...!!!

November 29, 2010

*Jom Kita Mamam*

since awish dah 7 month nih...dah bagi mkn pon aih...tp yg benonya ms 4,5 bulan ritu g bagi mkn sket dah..ate dah asyik telan air liur je..so sumbat je lah..kan..asal x memudaratkan...
yg herannya bila buat kan bubur nasik n mummy blend dia mati2 x mo..x sedap kot kan..hehehhe..byk kali dah try bagi..melainkan kalo kita mkn nasik kita suap dia mau lah..kalo kasik bubur jawabnya...sendirik paham lah..

 korang nak x???

ni mummy kasik ia babybite..rasanya lagi sdp kot dari biskut farley rusk tu
kalo kasik ini  mmg cik awish pulun sungguh haih...mummy pon sama sekali pulun..wakakakka

November 14, 2010

Belagak yer!!!

 kita layan aksi sekecik nih jap yer...hohoho x bleh tahan tgk keletah dia sekarang...

 

tgk ape dia buat kat mummy???


belagak tu lepas tangan bila dapt berdiri..gini la sokmo sekarang...mula manjat..mula nak meniti tepi2 sofa tu hah..mummy x leh lepa dah skang...
awak tu kecik gih tahu dak???

 tp...senyum ini mencairkan hati kami...
 
 bila dok pggil nama dia..ginilah jadiknya...mcm2 reaksi muka dia kasik ke kita

 opsss..lagi dan lagi...

last sekali muahhh tok korang semer yer..!!!!

hehhhe..sikecik ni skrg nak masuk 7 bln dah..akai mcm org besar..
mummy makin bz...skrg nih wktu time dia tido je le muleh wat semer keje..nak berak mandi segala...kalo x de rs nak berak time ia tido..maka kalo tetiba rasa nak berak time ia jaga tu sila la kn tggu sampai dady balik sekolah yer...huwaaaa muleh berak keras camni tau...

October 29, 2010

Korang Perasan x????

korang perasan x sikecik nih wat ape????


ce korang perhatikan jap....

...

...
.....






......

































ha nampak dah....


ngucap jap aku...hahhahahahaha

anak...anak.....

walopon kamu x tau ape mummy ckp skang nih..haishhh x baik gitu sayang...sunggoh kurang sopan yer...mummy babap nanti....kahkahkahakah..



notakaki - seyes aku x pasan ..bila perati betoi2 baru pasan..walopon gambo ni diambil secara spontan..

October 27, 2010

Melentur Buluh Biar Dari Rebungnya!!!

org tua2 kata

"MELENTUR BULUH BIARLAH DARI REBUNGNYA"

ok disebabkan pepatah ini mummy putuskan utk melentur awish dari sekarang..bior pandai2 ye sayang..so mummy n ayah pon kepasar malam mencari benda alah ini..hahahah...carik yg mrh2 je dulu yer..kalo mummy dulu mn ade benda alah ni semer..so kita tgk yer apa yg jadik??..bagaimana?? ape ke benda alah ni??

part 1-

ha ni lah dia...tu lappy kecik tu..so disebabkan kamu suka sgt kacau mummy nak berfacebooking semer..jadik mummy beli ke kamu 1 ye sayang..tp kamu punya haruslah kecik2 dulu yer..

mangkali budak ni heran ngape dia punya ade kaler2 pehtu gambonya x bergerak2 pon!!!hahaha
wahai anak...mummy punya lappy x denya tekan2 trs ada bunyik yer!!!ini kamu punya tekan je ada bunyi..tekan je ada bunyik..bagus la tu!!!

part 2-

dah pnt berdiri sy nak baring la mummy...!!
ok ikut kamu le ye sayang..asalkan kamu nak belajo..

sgt kusyuk sehingga jadik begini..agaknya tgh explore benda lah ni kot...

mula membuat onar..!!

rosak la syg kalo gini mainnya...

sy heran la mummy sy punya x bergerak2 pon!!!apekejadahnya kalo dah x bergerak2???asyik tkn2 buyik je kuar!!! kahkahkah..sy nak cam mummy punya lahhhh!!!

dan akhirnya jadik begini!!!

...

...

...


...


bagaimana harus sy melenturnya???kahkahkah..

x lm lagi jahanam la jawabnya benda alah tu!!!

~Alkis@h Budak Deman & Aksi Berani~

alkesahnya budak nih panas bdn ia..x tau nak ckp demam ke x cuma bdn ia panas sket lah kan...so mummy tidokan ia..
ni kat bawah ni rupe org baru bangun tido lah nih..

hehehhe maintain senyum yer..


sekali trn mummy masuk ia dlm walker..sbb nak wat keje so maka bekerja lah ia sama..abeh dilanggonya playmate nih hah..

antara sebab bila mummy wat keje kn boh ia dlm walker ini lah puncanya..


jeng..



jeng...



jeng..




aksi berani!!!!
patah riuk tengkuk kamu kang sayang...ni le gaya kalo budak x mo dengor cakap mummy yer...



notakaki : kome berani ke kata awish..kahkahakah..

October 11, 2010

~Macam2 Ragam~

hye korang...

time2 free ginilah keje sy..capture pic bdk nih..perhatikan kerenah2 dia..

so far kali jom kita main dlm playmate nak...

ngeeeeeeeee...ms ni bari g tarok budak kecik ni dlm nih...mummy x de tau dulu mainan2 semer nih...kengkadang jeles pon iya..yer ar..zaman sekarang ni mcm2 ada

sampai senget2 nak amik toy..akceli cik awish masih lom leh g ke depan..br2 nak belajar nih..tu yg jadik gitu tu..

hoyeeeeee..sy dpt...kahkahkah...
mummy....nak join saya????

opsssss cak.....



huwargggggg....kahkahkah..muka budak notty!!!!


apepon..mummy love u very much sayang...

October 09, 2010

~Budak Zaman Sekarang~

hye korang..hurm...ce korang tgk picta2 nih..ade ke rupe budak umo 5 bulan ++++??

ya allah besar sunggoh akai budak ni haih..menangis bagai nak rak soh mummy ia psg lagu katon nih..kahkahkah..



agak x bagus rasanya bila sikecik ni mula pandai mandang komputer..rabun bijik mata kang nak oii..

tgk kusyuk sunggoh haih..mcm paham je ape yg jadik kat screen tu ye sayang...kamu paham ke lagu katon tu lagu apa..

haishhh...ni la kekdahnya kalo mummy selalu tenet jer..agaknya dia paham kot dah kan..
sayang...mummy dulu kecik2 x de menda alah ni semer tau x..dah beso..dah koje baru dpt merasa nak bertenet2 ni semer..ada lappy sendiri semer...
hurm jgn kamu amalkan lh yer sayang..kang mau kamu pon sama rabun ngan mummy n ayah..

October 05, 2010

~Ragam budak kecik~

sejak semangkin meningkat umurnya nih..mcm2 ragam kuar..banyak x hengat..nak tido kuor ragam..nak susu pon kuor ragam..haisss byk lah kiranya..

ni antara2 ragam yg kuor waktu nak mandikan dia semalam...disebabkan lmbt kasik mandi ni la jadiknya..


tertungging cam hape jekan..lantak kamu la syg..


bila dipanggil namanya ni la jadinya..senyum sokmo..



pehtu kunun nak pamping la nih gayanya..

pehtu tungging lagi muntut..:-)

ce tgk gayanya...hurmmmm x supe budak kecik haih..



tp..yg penting..camnepon keadaannya..mulut tetap gitukan...hahahahha..



mummy love u sayang...

July 02, 2010

CIK DARWISH IN ACTION!

sory le ye sbb lm x buat entry..bukan mls benornya tp sibuk skit sejak jadik s/rumahtangga ni haih..byk nor nak buat..

last week ada la g cuti2 malaysia..x jauh pon g penang jer..g sehari semalam je pon..nak kata honeymoon pon x la jugak sbbnya kami g pon just g night market kat batu feringgi tu je ha..cari dvd..nak pusing2 penang pon bkn le reti sgt jalan2 nya..pic2 yg kat post sebelum tu pic ms g penang la..hahah..tu je yg sempat nak amik..tu pon gambor dalam kete..kat bilik hotel semer..x de pon gambar kami 3 org..ni kat bawah pic sikecik ni ha ms kat pejabat pendaftaran semalam nak amik mykid ia..ho..ho..ho..bab kalo soh pandang kamera mmg serah kat ia..sgt2 la pandai memandang...cam sape????of course la mummy ia..

mummy..hemsem x saya????

try juga nak amik pic bertiga tp ini la yg jadiknya..hahahah


n yg paling penting..cik jai yg interprame lbih..wakakakak..tp x pe la pic cik jai pon x byk kan..kasi peluang la yer..hehehe

"wajah kesayangan kami"

ape pon..mummy n ayah love u sgt2 cik darwish..

be a good son!!!

copyright@2012-Aku Seorang MAMA-All Righted Reserved