December 24, 2010

update..

okeyyy anak sedang tido jadi mau update laju2..cerita hari ini x de apa...wakakakka..eh sian kat korg kan kalo x de cerita tapiiiiiiiiii kalo ade cerita pon ada ke org baca cite aku nih???(konpius jap)hehehhe..tp x ngapa la..aku rajin nih lagipon anak tido muleh la cite2 sket kan..pehtu lak nak msk lmbt g..(heheheh mcm msk je kan) tp harus la aku msk kang laki aku nak mkn ape lak kan...sian dia,,"bak kata org nak tambat hati suami haruslah dari perutnya dulu"cis tp kalo msk maggi je tertambat x hati suami ku itu???

ok nak sedapkan tekak korang moh aku tempek resepi dulu ye..kueh ini namanya "Kuih Ketayap versi Buruk"..wakakaka sbb apa buruk sbb aku x pandai nak budjet gulung tu..tp x pe kot..yg nak mkn aku n laki aku je..tapiiiiiiiiiiii laki aku ckp sedap..seyes nih..kalo x sedap kompem laki aku ckp x sdp..(x de istilah amik ati bab2 mkn nih..kalo x sedap dia kabo x sedap ok..)..ni habuan bekfast pagi tadi...



sini resepinya :-

KUEH KETAYAP

Bahan Kulit [batter]

1 cawan tepung gandum
1 cawan air jus pandan
[mesinkan 5 helai daun pandan + 1 cawan air dan tapiskan]
1/2 cawan santan/susu segar
1 biji telur
beberapa titik pewarna hijau
secubit garam

Bahan inti:
150 gm gula merah
3 s/b gula biasa
1/2 cawan air kelapa muda [jika ada]
½ biji kelapa parut muda

Cara:
1. Untuk inti, masukkan semua bahan inti ke dalam periuk.
2. Kemudian masak di atas api yang sederhana dan kacau agar sebati dan melengas. Angkat dan ketepikan.
3. Untuk kulitnya, masukkan semua bahan di dalam mangkuk. Kacau sebati dan tapiskan
4. Panaskan non-stik pan yang telah dilengser dengan sedikit minyak.
5. Tuangkan sesenduk adunan ini dan lenggang-lenggangkan kuali tadi, supaya adunan rata dan nipis.
6. Setelah masak, angkat dan ketepikan.
7. Masukkan inti di tengah-tengahnya.
8. Kemudian lipatkan bahagian kiri dan kanan lalu gulungkan kemas-kemas.
9. Lakukan sehingga selesai dan hidangkan. 

lagi detail korang pi sini ye KUIH KETAYAP (mekasih k liza..mmg sedap)


eh tu resepi jus pandan aku tukar guna air je sbb x de pandan nak dibuat jus..ate mana aku nak cari tengah bandor nih pepagi buta daun pandan..maka amik le alternative lain ..sedap jugak weh..same je rsnya..tp kalo sedp ikut le sebijik resepi tu kan...
erm tu inti dia plak aku hangkut dari umh mak aku semalam...hahha maka segera la semuanya keje aku..yer ar mn nak carik kelapa parut kat sini kan..ritu aku pi kedai nyoya kat umh ni dia kabo kelapa ilek..hahahah jadik aku balik kmpung aku kabo le ke emak aku kan..mak aku yg baik atipon watkan la inti dia siap2...muleh la kalo nak buat 3.4 kali lagi kueh ketayap nih..hahahah so harap korg enjoy dgn resepi nih ye..korg pi la cuba..mn tau kot bertambah kasih sayang laki korg ke korg nnti kan..hehehehe..

oh aku balik kmpung ritu jugak sempat le aku buat sikit "among2" bak kata org jawa...hehhe kiranya cam wat sikit msk2 utk kesyukuran le kan...aku anto ke semejid je pon..msk pulut ngan rendang daging je..dpt le dlm 20 bungkus...erm aku buat nih sempena aku buat kekah anak aku ritu..ms raya korban ritu pak mentua aku buat korban pehtu kami masuk la bahagian utk kekah anak nih..maka dagingnya aku niat nak msk pehtu sedekah kat org je kan..x de nak buat kenduri beso2..daging tu lama dah dlm esbuk tu ha..x termasak2..(yer ar aku mana reti msk bebanyakkan..habuan utk 2 org tu lepas la..ngeeee..so bergotong royong la semalam..alhamdulillah la kan dah lepas..so x de pe yg tertanguhh dah...cam pikul beban je bila niat tp x terbuat2..

p/s- korg kalo berniat apa2 tu jgn le tertangguh2..x baik korg..benda yg baik kn buat cepat2 bila korg dah berkemampuan...hokeyyyyy...


iskkk...udah le..pnjg lebo dah nih...sambung lain kali....:-)
 

1 comment:

mummysabrina said...

kuih ketayap...ooo faveret ni..nak ckit...

copyright@2012-Aku Seorang MAMA-All Righted Reserved